OBD2 nedir?
On-Board Diagnostic Systems 1970'li yıllarda otomotiv sektöründe
kullanılan araçların motor sorunlarını teşhis etmek amacı ile
kullanılmaya başlanmıştır. Genel olarak araçlarda emisyon kontrolünü
sağlayan OBD 1990'lı yıllarda daha karmaşık bir hale gelerek araçlar
üzerinde motor kontrolü, şasi, gövde ve elektronik sistemlerde tespit ve
iletişim sağlayan bir görev almıştır.
OBD Kaç Yılında Üretildi?
1970 yılında Çevre Koruma Ajansı (EPA)'nın kurulmasının ardından
yapılan kongrede Temiz Hava Yasası devreye girdi. Yasanın devreye
girmesi ile araçlarda emisyon ve çevre kirliliğini minimuma düşürmek
için araçlarda ECU (electronic control unit) ve sensörler kullanılmaya
başlandı.
OBD kullanılmaya başladıktan sonra "Otomotiv Mühendisleri Derneği" bir
kongre yaptı ve kongrede alınan kararlar gereğince araçlarda genel
olarak standart bir soket kullanılması gerektiğini sinyal
gönderimlerinin bu standart soket üzerinden yapılacağı kararını aldı ve
bunun üzerine 1996 yılından sonra üretilen araçlarda OBD2 soketi
kullanılması zorunlu oldu.
- ABD'de 1 Ocak 1996 tarihinden sonra,
- Avrupa Birliği 1 Ocak 2001' den sonra,
- Dizel motorlarda 1 Ocak 2003 tarihinden sonra üretilen tüm araçlarda OBD2 soketi kullanılmıştır.
OBD 2 Soketi Araçlar Üzerinde Nerede Bulunur?
OBD 2 Soketi araçlarda genel olarak sürücü koltuğu ve yolcu kabini çevresinde bulunmak zorundadır.
Sürücü kapısı ve direksiyon kolonu arasındaki alanda, gösterge panelinin alt kısmında,
Direksiyonun altındaki alanda,
Sürücü koltuğunun altı veya çevresinde,
Direksiyon kolonu ve orta konsol arasında,
Merkezi konsol ve direksiyon bloğu arasında,
Merkezi konsolun ön yolcu tarafında yatay veya dikey,
Orta konsol üzerinde yatay veya dikey,
Merkezi konsol çevresinde yatay veya dikey olarak bulunabilir.
Diagnostiğin Kullanımı
1 - Araç kullanıcısın şikayetleri üzerine yol üzerinde aracı test edip, arızanın kaynaklandığı sistem belirlenir.
2 - Araç ECU ( Elektronik Kontrol Ünitesi) bağlantı soketine, arıza tespit cihazının giriş ucu (OBD SOKETİ) takılır.
3 – Arıza tespit programındaki menüden, arızanın kaynaklandığı sistem seçilir.(Motor, vites kutusu, fren sistemleri, vs.).
4 – Hata ara komutu verilir ve cihazın elektronik kontrol ünitesiyle bağlantıya geçilir.
5 – Cihazlar hatayı kod halinde, açıklamasıyle birlikte verir. Bazı
cihazlar hatanın giderilmesi için gerekli çözüm yollarını size sunar.
6 – Arıza tespitinden sonra arızayı ECU’den silmesi istenir.
Haberleşme hatalarından veya yanlış bilgi aktarımından oluşan hatayı
cihaz siler ve sıfır hata olarak gösterir.
7 – Hata tekrar arattırıldığında hata gösterilmiyor ise işlem tamamlanmıştır.
8 – Cihaz aynı hatayı tekrardan gösteriyor ise, açıklama istenerek
hatanın kaynaklandığı aktör veya sensör belirnerek yenisi ile
değiştirilir.
9 – Değiştirilen parça, araç kontrol ünitesine tanıtılarak,
gerekiyorsa adaptasyonu yapılır. (Genellikle yakıt sistemi parçalarında
adaptasyon gerekmektedir. Özellikle enjektörlerin değiştirilmesi
durumunda kodlama gerekmektedir. Kodlamayı her cihaz yapamadığı için
cihaz satın alırken bu özelliğin olup olmadığına dikkat etmek gerekir)
Diagnostik cihazlarının görevleri
Hata kodu okuma
Hata kodu silme
Parametre okuma ( Kontrol Paneli üzerinden parçaların çalışma değerlerinin ölçülmesi)
Gaz kelebeği, fan motoru gibi hareketli parçaların çalıştırılarak test edilmesi
Enjektör vb. parçaların kodlanması
Parçaların çalışmalarının düzenlenmesi, adaptasyon imkanı
Multimetre olarak kullanım
Osiloskop olarak Kullanım
Diagnostik Cihazının Araca Bağlanması
Araca bağlanmak için ECU giriş soketine uygun kablo önce bilgisayara daha sonra taşıta bağlanmalıdır
Bazı araçların soket girişi farklı olduğu için, özel soketli bağlantı kabloları gerekmektedir.
Yeni cihazlarda bağlantı kablosuz wireless ve bluetooth gibi aygıtlarla da direkt olarak sağlanabilmektedir.
diagnostik ile farklı araçşara bağlantı yapabilmek için ayrıca satılan kablo setinin alınması gerekmektedir.
-
Blogger Comment
-
Facebook Comment
Kaydol:
Kayıt Yorumları
(
Atom
)
0 yorum :
Yorum Gönder